torsdag den 1. november 2007

US luk, torsdag den 1/11-2007

De amerikanske index blev sendt markant ned i dagens handel, på fornyet SubPrime frygt fra Citigroup og følgevirkninger der rammer Credit Suisse. Exxon skuffede ved kun at levere et overskud på 9 mia. dollar.

To af de største bekymringer inden rentesænkningen var stigende oliepris og faldende dollar.
Idag steg dollaren og olien faldt.

På nøgletalsfronten viste det sig, at det amerikanske forbrug kun steg 0,3% mod de forventede 0,4%.

Core PCE steg 0,2%.

Nøgletal, renter, vækst, inflation, forbrug, regnskaber er i øjeblikket et sammensurium af divergerende tendenser. Der er simpelthen ingen præcis retning pt. og det bør man forholde sig til. Rentemeddelelsen har holdt hånden under markedet, nu skal det lære at gå selv igen.

Volatiliteten fortsætter altså.

Jeg vil undlade at forsøge at forholde mig til mulige fremtidige scenarier i forhold til den amerikanske økonomi, dollaren, olien osv. I stedet vil jeg forsøge at koncentrere mig om det der sker på indexene.

Teknik:
Grundet IT-problemer har jeg desværre ikke kunnet paste grafer ind i dag.

Compx: Ser bedst ud og lukker umiddelbart over MA20.
SP500: Ser skidt ud med brud ned gennem MA50.
Dow: Er heller ikke for køn, ligeledes med brud under MA50.

Alle index ligger tæt på en lang række støttepunkter, eftersom rutschebanen har været særdeles aktiv gennem de seneste måneder. Omvendt kan man så stille spørgsmålstegn ved styrken i de støttepunkter.

Faldende kom ind under en anelse højere omsætning end i går.

Konklusion:
Look at what they do...og lige nu peger pilen ned. Det er umuligt at sige, om indexene vender snuden opad igen i morgen eller om vi skal dybere. Men ingen tvivl om, at det nok er klogt at være forsigtig.

Nogle stiller sikkert sig selv spørgsmålet, om man skal løbe ud for at sælge med arme og ben. Det er et temperementsspørgsmål. På den ene side handler det om at beskytte kapitalen, på den anden ikke at kaste sine aktier i grams for at se dem rette sig med lynets hast om to dage. Som en gang tidligere i år kommer der en nedtur midt i den danske regnskabssæson.

Jeg har endnu ikke gjort op med mig selv hvad jeg gør - sover lige på det. Men en ting er sikker, jeg går ikke ud og sælger med arme og ben! De danske regnskaber tikker ind for alvor fra næste uge, og jeg forventer egentlig at de vil kunne holde en hånd under DK. Men vi får se.

God vind!

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

Ingen kommentarer: