mandag den 5. november 2007

US luk, mandag d.5/11-2007

En overvejende rød dag i det amerikanske, der dog begrænsede tabet den sidste times tid - muligvis som følge af shortere der udløste stops. Stigningen sidst på dagen kom under massiv omsætning, hvilket bekræfter denne tese. Alternativt er ens programmmerede computere eller FED på banen for at understøtte markedet.

Den røde start på dagen skyldes formentlig Citigroups afskedigelse af deres CEO, som følge af yderligere massive nedskrivninger på SubPrime.

Det danske marked tog i dag de røde amerikanske tal med ophøjet ro, og omx lukkede stort set uændret på trods af en halvgrim åbning i USA. Forklaringen skal sandsynligvis findes i forventningerne til den igangværende regnskabssæson, som for alvor tager fart i denne uge.

Asien var i nat en grim oplevelse med massive fald over hele linien.

I morgen vil amerikanerne rette opmærksomheden mod redbook og en tale fra Bernanke.

14:55 United States Redbook retail sales, Week 44
19:40 United States Feds Bernanke speaks

De sorte riddere...
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
I går skrev jeg et indlæg her på bloggen, om de sorte ridderes hærgen på de røde dage. Det medførte i dag flere reaktioner fra folk der tilsyneladende følte sig ramt. Min indstilling til den ting er dog ikke ændret en tøddel, snarere blev den bekræftet.

Fik du ikke set indlægget kan det læses her:

http://abgenixtrader.blogspot.com/2007/11/ugens-abgenix-uge-45-2007.html

Teknik:
''''''''''''''''''
SP og DOW lukker igen under MA50. Den korte trend er fortsat ned, den lange fortsat op.

Teknikken er stadig en særdeles rodet affære, og som jeg skrev i fredags kalder situationen i mine øjne på forsigtighed i øjebliket. Det ligner optræk til en korrektion, men jeg er langt fra sikker. Så et vågent øje med begivenhederne er nok klogt i disse dage.

Der argumenteres meget for, at fundamentale elendigheder i USA vil få markederne til at falde dramatisk i nær fremtid. Problemet med de forudsigelser er bare, at FED allerede har handlet og at nøgletallene i øjeblikket lige så ofte overrasker positivt som negativt. Endvidere må udgangspunktet være, at de afgørende spillere for det første kender til de samme facts om den amerikanske økonomi som os andre, og for det andet, at der ikke er givet et tydeligt signal om distribution. For det tredie må man sige at markedspsykologien efterhånden er så læderet af SubPrime skeletter, at de fleste nok forventer det værste. På trods af dette har vi ikke set de helt massive sell-off's over flere dage. I hvertfald endnu.

Omvendt vil jeg da gerne gentage at teknikken ikke er opmuntrende - og jeg vil som tidligere nævnt ikke afvise en forestående korrektion, Mavefornemmelsen siger nej, men TA'en siger at muligheden foreligger.

Krak tror jeg fortsat ikke på.

Pludselige panikhandlinger i porteføljen skal man dog altid passe på set fra min stol, ligesom konstante køb og salg sjældent lønner sig i det lange løb. Jeg har derfor kun foretaget minimale tilretninger i portefølgen - men tilretninger har jeg dog foretaget.

Konklusion:
'''''''''''''''''''''''''''
Forsigtighed - især omkring USA og Kina.

Danmark forventer jeg vil være overvejende mere positiv (eller mindre negativ) end det amerikanske marked, som følge af regnskabssæsonen.

TA'en er en rodebutik - opmærksomhed er en dyd i denne tid - og strategien bør være helt på plads - og bør følges stringent.

Held og lykke til alle.

Mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

Ingen kommentarer: