onsdag den 7. november 2007

US luk, onsdag d. 7/11-2007

De amerikanske index blev i dag sendt til tælling.

En kinesisk embedsmand sendte dollaren i hullet, med udtalelser om at Kina fremadrettet (vel forståeligt nok) vil sprede sin valutabeholdning på flere (og stærkere) valutaer end dollaren. (hvis den her dollar udvikling fortsætter får Thor P snart ret i at vi kan købe hele verden - eller i hvertfald USA..)

Cumulina sendte mig i øvrigt et billede af en amerikansk dollar:














Olien piskede videre opad.

Senere på dagen kom overraskende gode produktivitetstal fra USA, og en lønudvikling som var væsentligt lavere end forventet.

Olielagertallene var "bedre" end ventet, de amerikanske olielagre var højere end ventet. Dette sendte olien en anelse tilbage fra rekordniveuet.

GM fremlagde det største tab i selskabets historie.

Washington Mutual (USA's største sparekasse) blev sendt markant ned, efter at være blevet sagsøgt for kartelaftaler.

Så blev det FED's Poole's opgave at forsøge at berolige markederne. Det var mod alle odds efter dagens massive negative nyhedsstrøm. Selv om han gav FED's garanti for at renten IKKE vil blive hævet i december og at han understregede at FED vil handle med nye rentesænkninger, såfremt det skulle blive nødvendigt, var det ikke nok.

Således lukkede SP500 mere end 3% nede. Dow og Nasdaq knap 3%.





Teknik:
''''''''''''
Som jeg skrev i går og pointerede i eftermiddag, var 1490-niveauet på SP500 meget, meget vigtigt. Det niveau blev brudt ret så eftertrykkeligt idag. Ikke nok med det. SP500 drønede videre direkte ned gennem MA200. Og jeg føler mig langt fra sikker på, at dette er bunden.

Støtteområderne herfra nedad står ikke i kø - det vil ikke undre mig, om vi vil se en test af området omkring 1400, hvor sommerkorrektionen bundede ud. Men den slags er jo gætværk.

Hvor om alting er - der kan sagtens være et godt stykke til bunden endnu - og hvis man ikke allerede har en strategi og et stop på plads - så er det altså nu!

Er man allerede ude, vil man måske allerede nu forsøge at lede efter bunden. Personligt vil jeg ikke gå på indkøb før, der er tegn på en trendvending på den korte bane.

Kontanter skal man ikke være ked af i denne situation.

I morgen har vi jobtal og Bernanke:
14:30 United States Initial Jobless Claims, Week 44
16:00 United States Feds Bernanke speaks
19:00 United States US to sell 5 bn 30-year notes

Dagens handler:
'''''''''''''''''''''''''''
Gået godt og vel halvt kontant.

Porte kan ses her:

http://www.euroinvestor.dk/Blogs/Blog_view.aspx?BlogURLNameID=abgenix


Konklusion:
'''''''''''''''''''
Teknikken ser forfærdelig ud, sub-prime skeletter vælter ud af skabene, dollaren styrtdykker og olien slår nye rekorder.

Jeg er ikke være bange for at ligge kontant nu og afvente situationen.

I princippet kan det vende opad igen i morgen - markedet reagerer meget volatilt i øjeblikket - men jeg synes det er vigtigere at beskytte sin kapital, end at jagte rundet efter risikable bets.

I øvrigt skal det blive spændende at se hvordan DK klarer skærene i morgen. Maersk og Vestas holdt Omx oppe i dag - kan det fortsætte? Jeg tror det ikke, men jeg synes jo også at Vestas er blevet ALT for dyr...

Held og lykke derude - PP er prio ét i den nuværende situation - håber i holder skindet på næsen. (og så behøver jeg ikke sige at gearing normalt er livsfarligt - i situationer sm disse nærmest selvmord).

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

Ingen kommentarer: