mandag den 12. november 2007

US luk, mandag d. 12/11-2007

I dag vil jeg ikke komme med referater om dagens begivenheder, da de var relativt få.

Jeg vil ej heller begynde at gætte på hverken opadrettede eller nedadrettede vendingspunkter eller andre spådomme. Dem er der rigeligt af på EI-debatten.

Jeg vil derimod fortælle hvilke overvejelser jeg selv har gjort mig.

Som du måske ved, gik jeg kontant allerede fredag.

Årsagen var ikke dommedagsprofetierne på EI. Det var heller ikke grundet FA, da min personlige overbevisning er, at de sorte skyer nok er tilstede, men så er de heller ikke værre. Det var heller ikke (i hvertfald direkte) på baggrund af SubPrime krisen og de tilsyneladende uendelige mængder af skeletter der vælter ud af skabene. Og slet ikke på baggrund af morgendagens forestående folketingsvalg.

Årsagen var at min strategi her sagde : STOP!

Da jeg fredag aften her på bloggen fortalte at jeg var gået kontant, var der flere der mindede mig om, at så måtte det være den endegyldige bund - den ramte jeg nemlig perfekt ved at sælge ud under korrektionen i august. Andre mente, at noget måtte være galt med mine analysemodeller og min tilgang til markedet, når jeg øjensynligt tog fejl og solgte SÅ langt nede.

Min egen forklaring er en anden.

1. Jeg tænker pr. definintion ALTID i muligheder - ikke i begrænsninger. Sådan er jeg simpelthen skruet sammen rent personligt. Gennem min tid på aktiemarkedet har jeg betalt mange lærepenge. Det er naturligvis surt - men kun spildt hvis jeg ikke har lært af det! Jeg har i flere sammenhænge (grundet min optimisme) stædigt holdt fast for længe. Derfor har jeg aftalt med mig selv, at jeg ALTID har nogle fuldstændig uomtvistelige stops hvis markedet går en anden vej end jeg havde håbet/frygtet. Og dét stop blev nået fredag. Og stoppet bliver overholdt uanset hvor meget jeg tror det modsatte.

Så kan det godt være, at jeg rammer bunden. Men det er altså bare ærgeligt. Hellere det, end miste yderligere x-antal %.

2. Jeg har lært at markedet ikke altid gør som jeg synes. Da jeg startede med at handle aktier, havde jeg en tyrkertro på, at jeg kunne regne det hele ud. At jeg kunne gennemskue markederne, at jeg kunne lure hvad vej det gik. Jeg handlede meget på håb, og når jeg tog fejl, overbeviste jeg mig selv om at det måtte vende i morgen. Jeg var i øvrigt også overbevist om, at alle de der solgte var tåber, fjolser og mindrebegavede.

Jeg var i det hele taget (naturligvis ikke altid) så optaget af mit eget syn på sagen, at jeg ignorerede de signaler markedet gav.

Det tjente jeg sommetider lidt på - men meget oftere tabte jeg stort.

Man kan sige at jeg dengang vidste alt...i dag er jeg blevet klogere.

De tabte penge er ærgelige, men ville være SPILDT hvis jeg ikke havde lært af dem. Derfor har jeg aftalt med mig selv, at jeg ALTID sætter stops - op overholder dem!

3. Jeg har erkendt at jeg ikke kan forudsige hvad vej markederne skal. Jeg har også lært, at uanset hvor mange grafer, statistikker, historiske sammenligninger eller andre kloge betragtninger andre kan smide i hovedet på os, så ER DER INGEN DER VED HVAD VEJ MARKEDET GÅR i morgen, i overmorgen eller...

I starten søgte jeg meget efter "guruer" der kunne fortælle mig hvad jeg skulle gøre. Og der var masser der bød sig til. Jeg har bare endnu ikke mødt nogen der kunne opfylde det behov!

4. Det eneste jeg med sikkerhed ved er, at jeg ikke ved en noget som helst om hvad vej markedet skal. Jeg har forsøgt at gennemtæve alle mulige trends i økonomier, politik osv. Men jeg har da fundet ud af, at summen af mulige udfald er uendelig. Og der er ingen der kan tage højde for det hele. Men mange der mener de kan.

5. Tit og ofte spås krak, krig og elendighed. Og før eller siden kommer der sikkert også noget der ligner. Jeg har erkendt at jeg ikke vil koncentrere mig om den slags - for det sker kun en gang ud af de hundrede millioner af gane det spås. Jeg har valgt at lægge et stop i stedet.

Konklusion:
'''''''

-Læg dig en strategi hvis du ikke allerede har en.
-Lad være at lede efter guruer - der er mange der synes de er - men tro mig, det er de ikke.
-Sæt dig et stop og overhold det.
-Hvis du gearer - så spred dig og læg dine stops tæt.
-Spørg dig selv når du står op om morgene, om du har råd til at miste 50% af det du har investeret over natten.
-Og så lad være at lade dig gribe af en stemning - hvis du alligevel ryger i fælden - så gå kontant og vent til du igen kan tænke klart.
-Er du presset og SKAL tjene tabte penge tilbage - så gå kontant, læg en forsigtig strategi - og lad være at forcere/tage chancer.

Jeg har nået mit stop, og går ind igen hvis jeg synes markederne ser ud til at stabilisere sig. Hellere undgå de første fore procent op end tage yderligere fire procent ned.

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Kære Abgenix.
Dyb respekt for dette - og mange andre af dine indlæg. Jeg kan tilslutte mig dine dyrekøbte erfaringer og har draget samme konsekvens som dig. Nej, der er ikke nogen guruer på EI - men du kommer i min optik tæt på :-)

Nu venter vi bare på, det med "sikkerhed" går den anden vej. Men om det bliver i morgen eller om et år, ved ingen.

De bedste hilsner

Thyboe