tirsdag den 6. november 2007

TA SP500

Jeg har kigget lidt på TA'en på SP500, som af mange anses for værende det mest retningsvisende index.

Endvidere er SP500 det index der er mest direkte eksponeret mod finansaktier, hvilket naturligvis er interessant i forbindelse med SubPrime krisen, af de "tre store" amerikanske index.





MA5 og ma20 er faldende (bearish). Ma50 og Ma200 er stigende(bullish). Gårsdagens lukkekurs var under Ma5, 20 og 50 (bearish) og over Ma200 (bullish). Kortsigtet kan man således sige, at indexet kortsigtet er bearish, men langsigtet fortsat bullish. Ma (glidende gennemsnit) reagerer i sagens natur altid forsinket.

Indexet har adskillige gange testet området omkring 1490, og er afvist. I fem forsøg er afvisningen sket ved dannelse af "tails" på candlestickene, hvilket indikerer massiv support i dette område (bullish). I den sammanhæng vil gerne gerne sige, at det ikke har skortet på anledninger til at sende indexet dybere.

Kommer der etableret brud under 1490 niveauet ser det ud til vi skal noget dybere.






Indexet har siden bunden af korrektionen løbende dannet højere bunde og højere toppe. Efter sidste top blev taget ud blev der dannet ny lavere bund efterfulgt af en lavere top (bearish). Med gårsdagens lukkekurs fik vi omvendt dannet en højere bund (bullish).

Nogle mener at kunne se en dobbelttop dannet umiddelbart før og efter korrektionen. Min personlige holdning er at det først kan betegnes som dobbelttop, når anden top er en anelse lavere end den første. Jeg vil dog ikke pure afvise at det kan være en dobbelttop (hvilket vil være bearish), men jeg vil afvise at det allerede kan konstateres nu. Men igen - min egen holdning er at anden top skal være lavere end den første for at signalet skal være "sikkert".


Som jeg tidligere har omtalt, kan et nyt IHS være under dannelse. Dette scenarie er fortsat en mulighed (i givet fald bullish).


Et andet muligt scenarie/mønster er CWH (cup with handle), hvor handle kan være under dannelse pt. Dette vil i givet fald være bullish.
Traditionelle bearish formationer, kan jeg ikke spotte pt. (eks. ingen SHS.).
Konklusion:
Ma viser kortsigtet bearish - langsigtet bullish. Indexet har mødt massiv modstand omkring 1490 området - selvsagt er dette støtteområde særdeles vigtigt for at opretholde købernes overtag.
Går indexet under dette niveau, er øvrige bullish signaler i overhængende fare for at blive slettet.
Når jeg kigger på grafer, støtteområder og mulige tekniske scenarier, er jeg overvejende bullish. Går indexet under 1490 ser det skidt ud - og jeg vil dermed være bearish.
mvh
Abgenix






Ingen kommentarer: