onsdag den 21. november 2007

US luk, 21/11-2007

Aktiemarkedets sidste bitre hypere er ikke forsvundet endnu. Men de har det svært.

Der bliver delt bøllebank ud til den helt store guldmedalje i DK i disse dage.

Det er et sørgeligt syn.

Det eneste der er mere sørgeligt er næsten bashernes "gniden hænder" over nedturen. Salt i såret på dem, som endnu holder fast i deres aktier. Nuvel, jeg forstår godt at folk er glade for at tjene lidt skejser på shortpositioner under nedturen, men det kan være en hård psykisk belastning for dem der taber penge.

Men selvfølgelig har basherne advaret, og respekt for det! Hvis ikke man har lyttet før, er det nok tid at lytte nu!

Det danske marked har totalt mistet momentum! OMX reagerer stort set ikke på futures, retter sig ikke ind efter øvrige europæiske index og formår ej heller at belønne gode resultater på aktier, der allerede har fået mange bank.

Jeg har svært ved at lade være at købe, da jeg synes aktierne ser billige ud. Men belært af tidligere tiders nedture ved jeg, at kurser kan falde til niveauer man ikke troede muligt. Og så lidt endnu.

Selv rigtigt gode selskaber med fornuftig værdisætning får gigantiske bank. Det lugter af panik, overreaktion og frustration. Problemet er bare, at det kan fortsætte et godt stykke tid endnu.

Mange leder formentlig efter et rebound. Et rebound som vel skal starte i asien eller USA. Men USA har ligeledes mistet momentum - og asien retter som oftest ind efter dollaren. Og den skal nok længere ned.

Jeg tog en ultrakort position i NKT og Torm i går, som er blevet lukket på stramme SL i dag.

Min tiltro til markedet forsvandt for et par uger siden. Jeg lurede på et rebound (og gør det egentlig stadig) men min optimisme rækker efterhånden længere væk end årsskiftet.

Jeg kunne godt frygte, at der ligger yderligere fald på 15-20% forude. Men igen - ingen ved hvad morgendagen bringer.

Jeg holder investeringspause indtil stabiliteten - eller helt exeptionelle priser - indfinder sig på markedet.

Skal man gå i Xact-Bear? Eller gå short? En smagssag - personligt gør jeg det ikke, og slet ikke nu hvor vi er faldet så meget. Der må komme et rebound før eller siden, og så kan det blive dobbelt op på tabet i en helvedes fart, rebound kommer ofte eksplosivt i denne type marked.

Held og lykke til alle - og pas nu på pengene. Kontante penge er sikkerhed lige nu.

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

Ingen kommentarer: