fredag den 2. november 2007

US luk, fredag den 2/11-2007

En rød dag i DK, der egentlig langt op af dagen klarede sig rigtigt flot, gårsdagens kursnedtur i US taget i betragtning. Den sædvanlige panik ved åbningstid, stille og rolig normalisering op af formiddagen, men panikken tog fart lige før lukketid.

Og det var vel med rette!

De amerikanske jobtal var egentlig ganske pæne og der blev faktisk genereret dobbelt så mange jobs som ventet. Det satte positive takter i gang.

Men de positive takter blev hurtigt afløst af nye bekymringer i kølvandet på SubPrime. Endnu en gang var det Merill Lynch der stod for skud, med rygter om yderligere kommende mega nedskrivninger på SubPrime.

OM jeg fatter hvad der har gang i, i de finanshuse. Én ting er at kvaje sig så eftertrykkeligt, at man overhovedet får så store tab - en anden ting er at man ikke rydder skabet - tager skraldet en gang for alle, så man kan begynde at kigge fremad.

Men det er åbenbart ikke sådan man tænker i Merrill Lynch. Og jeg synes det er lidt bekymrende. Skal vi tage en lille bid af kagen hver måned over det næste halve års tid (måske endda fra flere forskellige huse) kan resultatet blive et decideret bear-marked. Tilliden til aktiemarkedet risikerer at gå fløjten. Og det bekymrer mig. I øvrigt undrer det mig også...jeg synes det tyder på ekstrem dårlig krisestyring og inkonsekvent ledelse. Men der kan naturligvis være meget jeg ikke ved...

Teknik:
US lukkede i marginale plusser, men teknisk set er det stadig bekymrende. Nasdaq ligger fortsat pænt og er i fin optrend fortsat. SP og DOW ser noget mere bekymrende ud, med yderligere et luk under ma50.

Jeg er fortsat ikke tryg ved teknikken - den er mudret, rodet og tvetydig.

Konklusion:
Fundamentalt er jeg fortsat meget positiv på aktier. Teknisk ser billedet noget broget ud pt. På SubPrime fronten får vi fortsat nye lig der vælter ud af skabene i bundtvis.

Billedet er broget, og hver gang det ser ud til der skal komme en positiv periode, kommer der nye negative facts ud. Og det er farligt.

Indtil videre forbliver jeg dog all-in. Men det er klart vi snart skal lidt opad, hvis der ikke skal ændres på det.

Jeg er ikke bearish, men det er klart at man på nuværende tidspunkt bør overveje om risikoprofilen skal justeres...

Pas på derude - held og lykke!

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Tillykke med din nye hjemmeside abgenix... mange gode links og altid en fornøjelse og lærerigt, at læse daglige din US-luk rapport.
Tak for det.
mvh.KCR