onsdag den 12. december 2007

US luk, onsdag den 12/12-2007

Jeg ved ikke om jeg er den eneste der måbende sidder og kigger på min skærm.

Det vi oplever lige i øjeblikket kan vel, uden overdrivelse, kaldes ekstrem volatilitet.

Dow åbnede omkring 13.550. Kørte op i 13.700 på meget kort tid. Faldt til lige over 13.300. Og lukkede 13.475. Det er altså heftigt.

Efter gårsdagens massive fald i USA, åbnede Europa egentlig med relativt beskedne fald dette taget i betragtning. DK klarede sig noget bedre end de øvrige europæiske markeder.

Futuren lå pænt oppe hele dagen indtil FED og de øvrige større centralbanker boostede futuren, med meddelelsen om den koordinerede likviditetsindsprøjtning. Futuren strøg op til et plus på over 2% for SP500.

Jeg tror der er en amerikansk shorter eller to, der har haft nogle særdeles svedige timer lige før og et par timer efter amerikansk åbning. Mon ikke de forbander FED langt væk?

Nå, men det hele endte med +0,3% til Dow, +0,61% til SP500 og +0,71% til Nasdaq.

Jeg har tidligere påpeget at SP500 i sidste uge færdigdannede IHS, som har objektivitet til ATH. Neckline blev imidlertid brudt nedad i går. I går skrev jeg at IHS'et fortsat kunne være validt på trods af dette, såfremt SP500 lukkede over 1486 i dag. Det gjorde den.

Teknisk set peger det scenarie derfor nu mod ATH igen.

Hvad så nu?
Tja! Når man lige får gnedet rutscheturene ud af øjnene, ser det nogenlunde sådan her ud:

TA signalerne er blandede med faldende MA50 (bearish), men stigende MA5, 10, 20 og 200 (bullish). Intakt IHS med objektivitet til ATH.

FA er vel nærmest forfærdelig, med fortsatte nedskrivninger fra bankerne. Dollar og olie stiger. Enkelte guidances ser dog fornuftige ud (bla. McDonalds).

Likviditet pumpes ind i meget store mængder fra centralbankerne. Spørgsmålet er hvor mange af de penge der ender på aktiemarkedet...

Man kan selvfølgelig spekulere lidt i om dagens koordinerede indsats skyldes, at centralbankerne ved noget negativt markedet ikke ved. Omvendt kan man spekulere i om de nu forventer det værste er overstået og de agerer som de gør i dag for at komme ahed of the curve. Jeg ved det ikke - og det vil være rent gætværk at konkludere noget på den slags.

Men går de ahead of the curve her, så kan vi være meget langt fra toppen, med al den likviditet.


Konklusion:

Mine stops står fast. Men jeg er ikke sikker på vi har set toppen i dette rally endnu. Masser af likviditet på en traditionelt god årstid for aktier, med en række centralbanker der nu udadtil signalerer fælles front.

Jeg kan sagtens se de sorte skyer, men jeg forholder mig til det markedet gør - og ikke det der siges. Og lige nu sker der mange ting der, omend på den korte bane, åbner mulighed for yderligere stigninger.

Jeg er fortsat tæt på all-in og har ikke solgt noget i dag. Enkelte aktier nåede tæt på stops, men ikke helt.

Men lad mig gentage: Stops er til for at blive holdt - specielt i tider som disse!

Held og lykke!

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

Ingen kommentarer: