fredag den 14. december 2007

US luk, fredag den 14/12-2007

Som forventet efter gårsdagens melding, lidt højere inflation end forventet i markedet.

Indexene sendt yderligere ned på en dag med vigende volumen.

SP500 gik igen under 1485 niveauet, og mandagens luk skal således være over dette niveau for at opretholde det tidligere beskrevne IHS, med objektivitet til ATH.

Den forgange uges store begivenheder var utvivlsomt rentemeldingen tirsdag og nyheden om den koordinerede indsats fra centralbankerne onsdag. Hvis målet var at skabe stabilitet på markederne, fejlede begge forsøg tilsyneladende.

Forargede læsere!

Jeg har i går og i dag fået en del reaktioner fra folk som ikke kunne forstå hvordan jeg pludselig kunne ignorere mine stops. Nogle ville vide hvorfor, andre synes det var DYBT useriøst. Det sidste kunne jeg så kun smile lidt af.

Der er for mig ingen firkantet måde at sætte stops på. Det ville være let, men det er der bare ikke.

Stops kan sættes på mange måder. Jeg tror mange benytter procentsatser eller kurspoint der må tabes før et salg. Og det kan også være fornuftigt nok. Jeg vælger bare at tage et forhold mere ind i overvejelserne. Støttepunkter på index. Altså benytter jeg også brud af støtteniveauer på indexene til at fastslå et stop.

Det var bla. årsagen til at ingen af mine aktier røg på stops i går (torsdag). Mit "fixpunkt" var i den forbindelse etableret brud på 1485 -niveauet på SP500. Med etableret brud menes to dages lukkekurser i træk før bekræftelsen. I går var dette ikke indtruffet to dage i træk (det er det i øvrigt heller ikke i dag).

Hvorfor så vente på det?

1. Fordi en vigtig del af min strategi er, at jeg IKKE vil købe/sælge konstant.
2. Jeg vil handle så meget på fakta som muligt - mindst på følelser (det kan ikke kan undgås)
3. Fordi markederne ofte, og vel specielt i øjeblikket, overreagerer på nyheder - gode som dårlige. Tab er ofte hentet igen næste dag og omvendt.
4. Fordi jeg har valgt at tro på det indexene viser og ikke det der siges i medier og andre finurlige steder.

Udover ovenstående, kan nye begivenheder ændre stops. Eks.:

Genmab nåede i går mit kursmæssige stop. Men da SP500 ikke havde nået sit stop (to dages luk under 1485) blev aktien holdt.

Omkring middag i dag indtraf en ny begivenhed for Genmab (det gjorde der iøvrigt også i går, men for nemheds skyld omtaler jeg kun den ene her). Nyheden var at Genmab på onsdag skal holde telekonference sammen med Glaxo om Ofatumumab.

Når der kommer en sådan nyhed forholder jeg mig naturligvis til den, da jeg har en forventning om at alene spekulationerne op til denne telekonference, kan få aktien til at stige. Min konklusion var, at den nyhed har potentiale til at Genmab kan ignorere et muligt to-dages brud af 1485-niveauet på SP500. Altså at Genmab med den nyhed/forventning i baggagen har potentiale til at gå opad i et faldende marked.

Derfor endte jeg med at supplere i Genmab - på trods af at mit kursmæssige stop var nået.

Det var en enkelt der mente var totalt useriøst - og at jeg gik stik mod min egen strategi. Det er da fair nok at synes det.

Men for at kunne drage de konklusioner skal man for det første kende min strategi til punkt og prikke, og for det andet kende måden jeg har valgt at sætte mine stops - det er der ingen andre end mig selv der gør (for den kan ikke skrives ned eller sættes på formel). Men det er da klart, at hvis man har problemer med selvdisciplinen, med tiden har tillagt sig vanen at handle i firkanter. Og så kan det da sikkert være svært at forstå.

Flere forargede læsere?

Nu er der formentlig nogle der totalt mister tråden. For jeg solgte rent faktisk en del ud i dag PÅ TRODS af, at SP500 IKKE er lukket under 1485 to dage i træk.

Hvordan hænger det så sammen?

Jeg havde en god del aktier med pæne gevinster og var stort set all-in.

Derfor valgte jeg at nedbringe risikoen lidt op til weekenden. Porten er vel nogenlunde halveret.

Porten kan i øvrigt ses her:

http://www.euroinvestor.dk/Blogs/Blog_view.aspx?BlogURLNameID=abgenix

Konklusion:

Der er ingen klar retning pt. Bears mener ned, bulls mener op, personligt mener jeg sidelæns.

Grundlæggende synes jeg aktiemarkedet generelt set, må siges at være særdeles stærkt. Mængden af dårlige nyheder som det her marked har absoberet er ganske betragtelig, og selvom de seneste uger har været volatile, er niveauerne faktisk fortsat relativt intakte.

Usikkerheden vil sikkert fortsætte et godt stykke tid endnu. At gætte på morgendagens retning er omsonst. Derfor bør risikostyringen fortsat være i højsædet.

Jeg er halvt inde - med mine stops solidt placeret ;-)

Held og lykke!

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg har lidt svært ved at se den styrke som du ser i aktiemarkedet.

Bl.a. mener jeg at Citigroups seneste valg med at tage deres SIV on balance sheet som en kapitulation på at de ikke kan finde investorer der vil aftage deres strukturerede låneprodukter.

Den fælles front fra centralbankerne kommer i kølvandet på et lånemarked der ser værre ud end i august. Problemerne er ikke løst hvilket afspejler sig i markedet for "commercial paper".

Det marked skrumper ind dag for dag og 100 basispoint ned i "fed funds target rate" har ikke gjordt nogen underværker. Problemet er at dem som har taget lange positioner og finansieret disse med korte positioner, får sværere og sværere ved at foretage en roll over af deres korte lån. Det er hvad faldet i commercial paper markedet signalerer.

Fælles front fra centralbankerne skaber ikke tillid til de strukturerede låneprodukter. Der er stadig alt for store problemer med asymmetrisk information, hvilket har sin pris. Markedet spørger stadig, hvem sidder med hvilket "crap"?

Når inflationen samtidig er på vej op, og det samme gælder inflationsforventningerne, så bliver problemet ikke mere håndterligt for centralbankerne.

Med endnu flere omlægninger af lån i 2008 til en højere rente, og heraf tvangsauktioner, så kan jeg kun sige en ting om krisen "It´s not over yet".