fredag den 4. januar 2008

US luk, fredag den 4/1-2007

Nydeligt sell-off på en kold og stormfuld januaraften.

Det startede allerede natten til fredag, da Nikkei smed ca. 4% på en halv japansk åbningsdag. Årsagen var primært nedjusteringer af salgsforventningerne, fra de store japanske bilfabrikanter. Set i bakspejlet kunne man omvendt også mistænke de amerikanske jobtal for at være lækket før åbningen i Japan....

Den resterende del af Asien klarede sig faktisk fortrinligt og ikke mindst Kina leverede pæne plusser.

Europa startede neutralt til positivt, og sivede stille og roligt over dagen en anelse, indtil den amerikanske jobrapport blev offentliggjort kl. 14.30.

Den var ikke køn, hvilket resulterede i massivt sell-off resten af dagen.

Medhjælpende til den dårlige stemning var JP-morgans nedjustering af de store amerikanske chip-producenter til hold fra køb. Det sendte de amerikanske teknologiaktier i dørken.

ISM-indexet kom en anelse bedre ud end forventet, og peger fortsat mod ekspansion.

Bernanke forsøgte at dæmpe gemytterne med en melding om flere midler den 14. og 28. januar (10 mia dollar ekstra pr. auktion).

Bush kom på banen efter at have holdt møde med Bernanke og sagde at de finansielle markeder var stærke og solide. Lige lidt hjalp det.

Olien faldt pænt tilbage på forventning om afmatning.

Dollar faldt pænt tilbage på forventning om yderligere markante rentesænkninger.
Yen, CHF og Euro steg overfor dollar.
Dow: -2%
SPX: -2,5%
Compx: -3,8%

Sort mandag?

Når vi ser fald som disse på en fredag, bringer det straks diverse journalister og sladderbladsskribenter på banen med fyldige referater om sorte mandag. En mandag hvor indexene i US faldt godt og vel 20% (1987).

Den slags kan man naturligvis ikke afvise vil ske - men personligt tror jeg slet ikke på det. For det første har de finansielle aktører lært af dén hændelse, og for det andet har man belært af erfaringen indført et system der lukker for handelen hvis faldet er mere end 10% (kan ikke lige finde hvor det var jeg læste det, måske en venlig sjæl kan hjælpe her?). Skulle det være sket alle de gange det er spået bare i år, havde de amerikanske index ligget i minusværdier.

Mon ikke det primært er folk der skal sælge aviser eller afventer bundfiskeri, der har behov for at udbasunere den slags?

Tilbage i aktier...

Jeg valgte i dag at samle 25% af porten op igen, kort før dansk luk. Det gjorde jeg i forventningen om et snarligt rebound, på baggrund af oversolgte amerikanske index. Der er ingen garanti for at dette rebound kommer her og nu, men jeg tror på det er nært forestående (i løbet af næste uge). Jeg vil dog lige pointere, at hvis de nedenfor omtalte støttepunkter ryger, så kan der være endog langt ned endnu.

Jeg offentliggør ikke længere hvilke aktier jeg køber i min EI-blog, da nogen mener jeg fusker - hvilket lidt fjerner fokus fra det det hele drejer sig om.

Teknik:

Vi røg videre ned til nye støttepunkter på pæne runde tal. Compx 2500, Dow 12800 og SP500 1410.

Vi nærmer os således nogle vigtige støttepunkter, som også må forventes at være ret massive. Specielt SP befinder sig nu på en støtte hvor det er afvist to gange. Det er dog ingen garanti for at de holder.

Holder de ikke bliver det nok for alvor grimt. Så : stops på plads !


















































Konklusion:

FA er grim. TA er heller ikke køn - mine sats er kortvarige pt. og handler om at fange rebounds. Jeg gør det forsigtigt - det er et farligt spil.

På nuværende tidspunkt ønsker jeg hverken at være kort eller lang med mange midler - usikkerheden er for stor og retningen er uforudsigelig. Dog favoriserer jeg på den korte bane et potentielt rebound. Men pas på - det er farligt!

Good luck!

mvh
Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk


Hvis du sætter pris på denne blog, så besøg sidens sponsorer, det hjælper til at holde den i live.

3 kommentarer:

Kirsti Drewsen sagde ...

Sikke nogle grimme charts, abgenix.

Jeg lukkede mine index-shorts i dag, alle med pæn fortjeneste. Har nu kun to (US) ultra-short positioner:
Kina - FXP (Den er måske dum, men jeg overholder mit stop.)

Og så har jeg købt lidt DUG, som er ultra-short olie og gas. Ikke at jeg ikke tror at olie og gas kommer til at stige, men jeg tror de kommer til at falde lidt tilbage først. Hvis det altså giver nogen mening...

Abgenix sagde ...

Det synes jeg da giver god mening!

Ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene om Kina. Den er svær!!! Selv i dag med markant stigning på trods af japansk nedsmeltning...hmm...

Tilykke med dine shorts - de har vist været gode :-)

Anonym sagde ...

Vedr. handelsstop ved fald på 10%

Reglerne for f.eks. NYSE er beskrevet her:
http://rules.nyse.com/nysetools/Exchangeviewer.asp?SelectedNode=chp_1_3&manual=/nyse/nyse_rules/nyse-rules/

Iflg. rule 80B, så kigger man på om DJIA falder til under Level 1, 2 og 3.
Her er niveauer opgjort ved begyndelsen af hvert kvartal udfra gennemsnittet for DJIA den foregående måned. Level 1 er denne værdi minus 10%, level 2 er værdien minus 20% og level 30 er værdien minus 30%. Der afrundes til hele 50 point.
Der sker forskellige ting afhængig hvilket niveau som brydes og i hvor lang tid..

a) Hvis niveau 1 brydes inden kl. 14 (NYSE time), så stoppes handlen i en time ellers hvis niveau 1 brydes inden 14:30, så stoppes handlen på NYSE ½ time
(og så er der særlige regler hvis level 2 var brudt dagen forinden)

b) hvis niveau 2 brydes inden kl 13, så stoppes i 2 timer
ellers, hvis niveau 2 brydes inden kl. 14, så stoppes i 2 timer
ellers, hvis niveau 2 brydes på eller efter kl. 14, så stoppes handlen resten af dagen

c) hvis niveau 3 brydes, så stoppes handlen for resten af dagen.

Der gælder andre regler for f.eks. Nasdaq.

Det er således en sandhed med modifikationer at handlen stoppes ved fald på 10%. Dels er der tale om et fald i DJIA og dels er der tale om et fald på 10% af gennemsnittet for måneden inden nuværende kvartal og dels er det kun på bestemte tider af dagen og dels er det kun et midlertidigt stop.

mvh