søndag den 28. oktober 2007

Ugens Abgenix uge 44 - 2007

De amerikanske index leverede et mindre rally fredag, efter Microsoft havde aflagt et kanonregnskab. Microsoftaktien blev sendt nordpå, tilbage til kursniveauerne omkring årtusindeskiftet.

Men der var også en anden måske endnu vigtigere begivenhed. Countrywide fremlagde katastroferegnskab for 3. kvartal. Underskud for første gang i mange årtier. Countrywides regnskab var ventet med meget stor bekymring, da virksomheden var en af dem der blev allerhårdest ramt af subprime krisen i sommer. Og det dårlige resultat udeblev da heller ikke, idet earnings per share var næsten dobbelt så skidt som forventet. Men det der løb med opmærksomheden var Countrywides guidance om fornyet overskud allerede i næste kvartal. Det udløste et relief og aktien blev ligeledes sendt nordpå.Jeg tror at Countrywides guidance er særdeles vigtig (om ikke den vigtigste) for aktiemarkedets psykologiske helingsproces, ovenpå sommerens finanskrise!

Konklusionen på ugen blev således en noget anstrengt start, med fornyede bekymringer om mere kreditkrise i vente. Afslutningen på ugen tror jeg blev starten på den endelige urnenedsættelse, af kreditkrisen som negativ markedspsykologisk påvirkende. Modsat tror jeg Countrywides udmelding, nu vil danne grobund for fornyet optimisme og en investorpsykologi der er fokuseret på fremtiden.

Ugen der kommer:
''''''
I den kommende uge, er den altoverskyggende begivenhed FED's rentemøde. Onsdag kl. 20.00 offentliggøres beslutningen om renten skal op, fastholdes eller ned. Markedet har allerede sat næsen op efter en rentesænkning og dollarkursen har allerede indregnet en sænkning på 0,5% (ifølge Saxo-bank).At renten skal op, er der vist ikke rigtigt nogen der tror på, eller forventer.At renten bliver fastholdt er det de færreste analytikere der tror på.

Spørgsmålet er så om renten skal 0,25% eller 0,5% ned. Personligt tror jeg på det første, men vil ikke blive overrasket over det sidste. Det der interesserer mig er markedets reaktion på de to scenarier. Ved et fald på 0,25% tror jeg nogle vil blive skuffede, og markedet sendt KORTVARIGT ned, inden et rally sætter ind. Ved det andet scenarie forventer jeg at rallyet starter med det samme.

Bliver renten fastholdt eller hævet, tror jeg markedet skal pænt ned - i hvertfald indtil der begynder at komme positive nøgletal ind.Min overbevisning er at optimismen nu er styrket, frygten aftagende og markedet i positiv steming - men det kan FED naturligvis ændre på.

Herhjemme begynder regnskabssæsonen for alvor i næste uge. Min forventning er at vi ser nogle stærke regnskaber og en stribe opjusteringer. Jeg er meget bullish på danske aktier. Ikke kun fordi jeg forventer flotte regnskaber, men gode regnskaber kombineret med relief har potentiale til at skabe eufori.

Teknik:
''''''
Alle amerikanske index lukkede i pæne plusser, under stor volumen. Jeg har i ugens løb været stigende bekymret for at distribution af aktier var ved at blive alvorlig (stigende omsætning på dage med fald, og stigninger under lav omsætning, hvilket indikerer store spillere der losser aktier ud til de mindre fisk). Det kan ikke helt udelukkes at det rent faktisk fortsat vil være tilfældet, men omsætningen fredag var massiv, omend en anelse lavere end onsdag og torsdag. Jeg vil stadig holde øje, men min forventning er faktisk at den fornyede positive psykologi har sætter en stopper for distributionen her og nu.

Igen fredag observerede jeg det jeg kalder "Guds hånd" på indexene. Markante, massive og lynhurtige aktieopkøb under meget, meget stor volumen, der er fuldstændigt retningsgivende for hvor indexene skal hen. Bliver faldene for store bliver de "skubbet" opad på et splitsekund, og modsat nedad hvis det går for stærkt nordpå. Om det er nogle usædvanligt pengestærke spillere der styrer det (fonde/banker/FED) eller om det er ens programmerede computere i mange fonde og banker der gør udslaget kan kun blive gætterier. Men fænomenet eksisterer altså. Og godt det samme...

Alle index lukker over MA5, MA20, MA50, MA200.Alle index er (som omtalt lørdag i sidste uge) ved at danne IHS formationer (se dias). Det er risikabelt at satse på de bliver fuldendte, men hvis de gør er potentiel upside ganske betragtelig.Alle index har vendt RSI fra faldende til stigende.Alle index har lavet bundvending på MACD.

Ugens handler:
''''
Sidste fredag solgte jeg pænt ud i portene, da jeg frygtede for en oversur markedsstemning. Hovedsageligt på grund af en usædvanlig grim åbning i US fredag.Jeg har hele tiden været overordnet bullish, men vil egentlig gerne forsøge at "gardere" mig lidt mere en gang i mellem - indtil retningen bliver mere klar (det vigtigste er, ikke at tabe penge).Jeg kom dog hurtigt til tasterne igen og er nu igen fuldt investeret.

Modelportene kan ses her:

http://www.euroinvestor.dk/Blogs/Blog_view.aspx?BlogURLNameID=...

Bull/bear?
'''''''
Såfremt FED leverer en rentesænkning (som jeg tror de gør), er jeg meget bullish på aktier. Den fornyede kreditfrygt er aftagende efter Countrywide, relief kan medvirke til eufori, FED kan øge likviditeten i aktiemarkedet og i DK starter regnskabssæsonen for alvor på generelt lettere konservative udmeldinger.FED har nøglen.

mvh Abgenix

Mail: abgenixtrader@yahoo.dk

Ingen kommentarer: